Skip to main content

Privacyverklaring

Privacyreglement

Ik hecht veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens om uw privacy te waarborgen. De persoons- en medische gegevens die u heeft verstrekt in verband met de behandeling worden alleen in relatie tot de behandeling gebruikt en verwerkt.

Waar voor het leesgemak persoonsgegevens staat wordt bedoeld persoons- en medische gegeven. In de privacyverklaring staat hoe ik daarmee omga.


Gebruik van gegevens

De persoons- en medische gegevens gebruik ik in het kader van het uitvoeren van een met u overeengekomen behandelplan, voor uw dossier, het inplannen/verzetten van een afspraak, correspondentie met uw huisarts/verwijzer (alleen na uw uitdrukkelijke schriftelijke toestemming), opmaken van eventuele facturen, declaratie van kosten bij uw zorgverzekeraar.

Het betreft de volgende gegevens:

  • naam en adres, geslacht, geboortedatum, e-mailadres, telefoonnummer en BSN (ten behoeve van declaratie bij de zorgverzekeraar);
  • dag en tijdstip van afspraken/behandelingen;
  • gegevens over (psychische) gezondheid in de vorm van intakeverslag, dossiernotities en eventuele correspondentie met verwijzer;
  • naam van huisarts/verwijzer;
  • zorgverzekeringsgegevens.

Wetgeving

Ik houd me in alle gevallen aan de wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). 

Dit betekent:

- Uw persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met het doel waarvoor ze zijn

verstrekt. De doelen en type persoonsgegevens zijn beschreven in deze privacyverklaring;

- Verwerking van uw persoonsgegevens is beperkt tot de gegevens die minimaal nodig zijn voor de doeleinden waarvoor ze worden verwerkt;

- Er wordt om uw uitdrukkelijke toestemming gevraagd als deze nodig is voor de verwerking van uw persoonsgegevens;

- Technische en organisatorische maatregelen zorgen voor de beveiliging van uw

persoonsgegevens;

- Ik breng u op de hoogte van uw rechten omtrent uw persoonsgegevens en zal deze
respecteren.

Verstrekking aan derden

Als therapeut heb ik een geheimhoudingsplicht. Uw gegevens worden uitdrukkelijk niet aan derden verstrekt, anders dan derden die direct betrokken zijn bij de uitvoering van de behandelovereenkomst, of wanneer een wettelijke bepaling daartoe verplicht.

Zonder uw uitdrukkelijke schriftelijke toestemming wordt aan niemand informatie verstrekt, bijvoorbeeld ook niet aan familieleden, uitkeringsinstanties, werkgevers, onderwijsinstellingen of bedrijfsartsen.

Er kan wel contact wenselijk zijn met uw huisarts of verwijzer, bijvoorbeeld als u medicatie nodig heeft of als deze wordt afgebouwd. Alleen als u ermee instemt krijgt uw huisarts na afloop van de intake en na afronding van de behandeling een korte brief om op de hoogte te blijven van uw situatie.

Indien er wordt samengewerkt met andere disciplines, zal overleg met hen alleen plaatsvinden na uw expliciete, schriftelijke toestemming. 

Bewaartermijn en inzage

Na beëindiging van de behandeling wordt het dossier met uw persoons- en medische gegevens gedurende 15 jaar vanwege de wettelijke verplichting bewaard. Het dossier wordt elektronisch en veilig bewaard. Na de wettelijke bewaartermijn wordt het dossier vernietigd. U kunt vragen om het dossier eerder te vernietigen. In dat geval tekent u een verklaring waarin u gevraagd heeft om vernietiging.

U heeft recht op inzage van uw dossier en u kunt een kopie van uw dossier opvragen. Wanneer u een kopie opvraagt tekent u een verklaring waarin u de verantwoordelijkheid neemt voor het beheer van de gegevens.

Beveiliging

Gegevens worden beschermd met passende maatregelen om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking en ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. De website is beveiligd met het SSL Certificaat.

Op technisch en organisatorisch gebied zijn passende maatregelen genomen om uw persoonsgegevens te beschermen.

  • alle personen die van uw gegevens kennis kunnen nemen, zijn gehouden aan geheimhoudingsplicht.
  • De therapeut hanteert gebruikersnaam en wachtwoord op het systeem.
  • De therapeut pseudonimiseert en zorgt voor encryptie van persoonsgegevens mits noodzakelijk.
  • De therapeut maakt back-ups van de persoonsgegevens om deze te kunnen herstellen bij fysieke of technische incidenten
  • De therapeut maakt gebruik van een derde partij voor het verzorgen van de internetomgeving betreffende het administratieprogramma.

Klachten

U kunt zich met klachten over het gebruik van uw persoonsgegevens tot de therapeut wenden om samen tot een oplossing te komen. Mochten we er samen niet uitkomen dan kunt u een klacht indien bij de Autoriteit Persoonsgegevens, dit is de toezichthoudende autoriteit op het gebied van privacybescherming.

Informatie over de procedure en het klachtenformulier zijn bij de therapeut op te vragen.

Autoriteit persoonsgegevens:
Meer informatie over privacy en persoonsgegevens is te vinden op de website van Autoriteit Persoonsgegevens: www.autoriteitpersoonsgegevens.nl

Vragen
Als u naar aanleiding van de Privacyverklaring nog vragen of opmerkingen heeft neem dan contact op met de therapeut.