Als u klachten heeft over de behandeling, dan vind ik het belangrijk om daarover in gesprek te gaan om tot een oplossing te komen. Hoe sneller u uw klacht of wens uitspreekt hoe sneller er iets mee gedaan kan worden. We kunnen samen leren van moeilijke situaties wat nuttig kan zijn voor vervolgbehandelingen.
Mochten we er desondanks samen niet uitkomen, dan kan een collega-therapeut meekijken om inzicht te geven en hopelijk komen we op basis daarvan alsnog tot een oplossing.
Blijkt het niet mogelijk om tot een voor alle partijen bevredigende oplossing te komen dan staat het de cliënt vrij om de therapie te beëindigen.
Ik ben aangesloten bij het NIBIG (Nederlands Instituut ter Bevordering van Integrale Gezondheidszorg.
Hierdoor heb ik de volgende zaken geregeld:
- Klachtenreglement
Dit reglement voldoet aan alle vereisten van de Wkkgz (Wet kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg)
- Klachtenfunctionaris
Het NIBIG maakt hierbij gebruik van de klachtenfunctionarissen van Quasir. Alle medewerkers die betrokken worden bij de klachtenafhandeling, zijn professionals. Zij hebben een aparte geaccrediteerde opleiding tot klachtenfunctionaris gedaan en zijn gespecialiseerd in mediaton.
- Geschilleninstantie
Ik ben aangesloten bij een Wkkgz-erkende geschilleninstantie, de Stichting Zorggeschil. Het NIBIG werkt hiervoor samen met Quasir.
- Wkkgz-Waarborgfonds
Ik heb toegang tot het Wkkgz-Waarborgfonds van het NIBIG.